
O afacere de familie ar putea fi o solutie excelenta atunci cand vrei sa iti dezvolti o afacere profitabila. Toti membrii familiei extinse care sunt interesati de o afacere de familie vor contribui la bunul mers al acesteia, e mai usor de gestionat din punctul de vedere al relatiilor dintre angajati, care vor fi toti membri ai aceleiasi familii. Desi pare simplu de gestionat si de controlat afacerea de familie este mult mai complicata decat pare si presupune multa atentie la toate detaliile implicate.
Cea mai veche afacere de familie este Hoshi Ryokan, un hotel detinut si operat de aceeasi familie inca din 718. 46 de generatii s-au succedat si hotelul inca are succes si e condus si astazi cu mana de fier de noile generatii. In prezent nu avem atat de multe generatii la afacerile moderne, dar familia extinsa tot contribuie la bunul mers al afacerilor de familie.
Ce avantaje ai avea daca ai o afacere de familie? Ai stabilitate, ai daruire mai mare pentru ca toti membrii familiei contribuie la dezvoltarea afacerii, ai flexibilitate si succes pe termen lung daca fiecare membru stie ce are de facut si se tine de treaba.
Ce poti face pentru a avea o afacere de familie care rezista pe piata si care merge mereu in directia cea buna? Iata cele mai bune sfaturi de la specialistii cu experienta in business.
Fixeaza de la inceput niste limite clare. E foarte usor sa cazi in capcana muncii 24 din 24 pentru afacerea de familie. Si cand ajungi acasa sa tot discuti tot despre afacere si sa rezolvi in continuare problemele aparute. Lasa orice discutie legata de afacere cand ajungi acasa si impune niste reguli clare legate de viata privata, personala si cea profesionala. Te vor ajuta mult astfel de reguli si vei avea de fiecare data tot ce iti trebuie pentru a ajunge la un echilibru intre munca si viata de la job.
Stabileste metode clare si regulate de comunicare. Problemele si opiniile diferite sunt inevitabile cand ai o afacere de familie. In fiecare saptamana ar trebui sa va intalniti cu totii, cei care va ocupati de afacerile de familie, si sa discutati, sa vedeti ce progres a fost facut, cum merge afacerea, ce probleme sunt, ce dispute au mai aparut si sa le aplanati pe loc, pana sa degenereze. Comunicarea e foarte importanta mai ales cand ai o afacere de familie si mai multi membri de varste diferite implicati in conducerea si in managementul sau.
Imparte rolurile si responsabilitatile in mod echitabil. S-ar putea sa ai mai multi membri ai familiei care vor putea indeplini acelasi rol, dar indatoririle lor ar trebui impartite in asa fel incat fiecare sa isi faca treaba cat mai bine si sa nu existe conflicte. Deciziile importante pentru afacere vor trebui luate impreuna insa, vor exista dezbateri si schimburi de opinii periodice ca sa nu se ajunga la neintelegeri mari. Poti sa lasi membrii familiei sa isi aleaga rolurile si joburile la inceput si dupa ce vezi cum se descurca fiecare poti face mici ajustari si permutari ca sa ai totul foarte clar si afacerea de familie sa mearga in directia dorita, fara obstacole aparute din cauza membrilor familiei.
Trateaza afacerea de familie ca pe o afacere importanta pentru tine. De multe ori poti sa pui accent prea mare pe ideea de familie din afacerea familiala si mai putin pe ideea de business. Ai mereu acces la capital uman si la resurse umane din cadrul familiei, nu mai pierzi timp cu recrutarile si asa ai de castigat pe termen lung. De la inceput incearca sa stabilesti clar pentru toata lumea ca e vorba de o afacere si mai putin despre familie. Tot ce tine de familie se discuta in afara birourilor, acasa, tot ce tine de business e dezbatut in familie, dar intr-un cadru formal, la sediul afacerii de familie.
Trateaza pe toata lumea la fel, nu face discriminari. Nu incepe sa faci favoruri unor membri ai familiei implicati in afacere. Nu incepe cu diverse critici pentru cei care nu fac parte din familie, dintre angajati, incearca sa ai acelasi comportament vizavi de toti cei implicati in afacere si sa tratezi pe toata lumea cu respect, sa oferi aceleasi recompense tuturor, in functie de efortul depus. Nu fixa standarde mai inalte pentru alti angajati si unele mai usor de atins pentru membrii familiei.
Asterne pe hartie relatiile profesionale din afacere. Pentru toti membrii familiei care participa la afacerea de familie se vor stabili in scris remuneratii, compensari, parti egale din actiunile afacerii, indatoriri. De la inceput toata lumea trebuie sa stie ce va primi, cat va primi si sa fie multumita cu ce va avea ca sa nu existe discutii, barfe si certuri permanente intr-o afacere de familie.
Cere ajutor din afara cand afacerea de familie are probleme. Procesul de luare a unei decizii este destul de dificil cand vine vorba de o afacere de familie. Ideile fresh si gandirea creativa pot sa se piarda in interiorul unei afaceri de familie si din cauza relatiilor tot mai complicate dintre membrii implicati in managementul afacerii. Daca vei colabora cu un specialist din afara afacerii vei vedea mai usor care e de fapt realitatea si ce poti face sa rezolvi problemele de care nu esti constient.
Pune la punct un plan de succesiune pentru afacerea de familie. In planul de succesiune vei aminti toate etapele de parcurs cand se trece de la o generatie la alta si cand e cazul sa se intervina pentru a rezolva orice neajunsuri si obstacole apar. Planul va include si o componenta financiara daca vrei sa ai siguranta ca trecerea intre generatii va fi una cat mai simpla si mai usor de pus in practica.
Toti membrii familiei care vor sa lucreze intr-o afacere de familie trebuie sa aiba experienta in alte firme inainte. E nevoie de 3-5 ani de experienta in cadrul unor afaceri din exterior ca sa poti sa spui ca ai o sansa sa controlezi si sa faci fata la tot ce inseamna o afacere de familie. De preferat ca experienta sa fie undeva intr-un domeniu care nu are loc cu industria in care va activa afacerea de familie. Asa ai o perspectiva mai buna asupra afacerii si stii cum functioneaza un business si in afara unei afaceri de familii, ai deja bazele de la care sa pornesti in directia corecta.